Friday, November 19, 2010

PEMAIN KELANTAN KONGSI GANJARAN RM1 JUTA

Annuar Musa (kiri) bersalam dengan wartawan Utusan Malaysia Biro Kota Bharu, Rodelio Junjun Taucan pada majlis Hari Raya Aidiladha bersama media di Kota Bharu, semalam.

Kejayaan Kelantan menjuarai Piala Malaysia buat pertama kali pada 30 september lalu mendapat ganjaran amat lumayan, apabila semua pemain skuad itu akan berkongsi wang tunai sekurang- kurangnya RM1 juta.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa berkata, ganjaran itu terbahagi kepada tiga bentuk iaitu wang tunai oleh kerajaan negeri dianggarkan berjumlah lebih RM300,000, wang tunai daripada KAFA sebanyak RM250,000 dan bonus kenaikan gaji sepanjang musim berjumlah RM451,000.

Menurutnya, jumlah itu akan bertambah sekiranya ada pihak swasta turut menghulur sumbangan.

Katanya, kerajaan negeri memberikan hadiah lebih RM300,000, iaitu jumlah yang diterima pemain Kelantan ketika muncul naib juara Piala Malaysia musim lalu.

"Mengambil kira kejayaan kita menjuarai Piala Malaysia iaitu yang paling berprestij, maka KAFA membuat keputusan kita akan berikan wang ini melalui cara yang sebaik mungkin.

"Selepas menilai jangkaan sumbangan yang diberi oleh kerajaan negeri dan menimbangkan akaun persatuan, maka saya maklumkan skuad Red Warriors akan berkongsi wang ganjaran sebanyak lebih RM1 juta atas kejayaan ini," jelasnya ketika ditemui di sini, semalam.

Annuar berkata, sumbangan daripada kerajaan negeri dan wang tunai RM250,000 daripada KAFA, akan diberikan sebagai hadiah kepada setiap anggota pasukan di atas kejayaan mereka.

Katanya, wang RM451,000 pula akan diberikan melalui kenaikan gaji pemain yang akan beraksi musim hadapan dan mereka akan memperolehinya setiap kali pembayaran gaji.

"Kalau mengikut peraturan, pemain perlu memberikan surat bertulis kepada KAFA jika inginkan kenaikan gaji, bagaimanapun sebagai menghargai kejayaan itu, kita berikan semua pemain kenaikan tanpa perlu mengikut prosedur," jelas Annuar.

Beliau menjelaskan, jumlah wang itu sememangnya sangat banyak dan tidak pernah diumumkan oleh mana-mana pasukan lain tetapi ia diputuskan mengikut kemampuan KAFA.

Tambahnya, ia juga sebagai bonus awal musim kepada setiap pemain, terutama dengan sasaran pengurusan KAFA untuk pasukan itu menjuarai Piala FA dan Liga Super tahun depan dan secara automatik layak ke pertandingan Piala AFC.

Annuar turut mengesahkan Kelantan telah mendapatkan tiga pemain baru iaitu Nurul Azwan Roya daripada skuad Johor FC, K. Sholey (Perlis) dan Mohamad Abdul Aziz Ismail, yang bermain untuk KL Plus musim lalu.

Dalam pada itu beliau turut mengesahkan tiga pemain sedang dalam proses perbincangan untuk meninggalkan Red Warriors iaitu Hairuddin Omar; Akhmal Rizal Ahmad Rakhli dan Syed Adney Syed Hussin.

No comments: