Saturday, August 21, 2010

KAIN BATEK TIRUAN DIRAMPAS

Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) Rantau Panjang merampas 2,050 helai kain batik tiruan bernilai RM18,450 dalam serbuan di sebuah rumah di Kampung Tasik Berangan, Repek, Pasir Mas, empat hari lepas.

Komander UPP Kelantan Mazlan Che Hamid berkata serbuan pada kira-kira 10.10 malam itu dilakukan hasil maklumat orang awam.

Katanya anggota UPP yang melakukan intipan berdekatan pangkalan haram Bukit Lata ternampak sebuah kereta Proton Iswara yang mencurigakan keluar dari satu lorong berdekatan lalu mengekorinya sehingga tiba ke sebuah rumah sebelum melihat tiga lelaki memunggah beberapa guni berwarna putih masuk ke rumah terbabit.

Bagaimanapun, kehadiran anggota UPP itu disedari oleh tiga lelaki terbabit lalu mereka segera melarikan diri dengan kereta berkenaan, katanya semalam.

Mazlan berkata hasil pemeriksaan di rumah itu, pasukan itu menemui 12 guni kain batik tiruan yang dipercayai diseludup dari negara jiran, menggunakan jenama kain batik buatan Terengganu.

Mazlan berkata, pasukan UPP turut merampas mercun dan bunga api yang dianggarkan bernilai RM10,000 di pangkalan haram Tersang, di sini, petang semalam.

Beliau berkata dalam serbuan kira-kira 6 petang itu, pihaknya terpaksa mengambil tindakan keras dengan memecahkan pagar di pangkalan haram berkenaan kerana dikunci oleh kumpulan penyeludup.

"Terkejut dengan kehadiran anggota UPP, beberapa lelaki yang dipercayai penyeludup kemudian segera meloloskan diri menggunakan bot dan hasil pemeriksaan yang dilakukan pada kenderaan yang ditinggalkan di situ, pihak kami menemui 10 kotak berisi mercun dan bunga api," katanya.

1 comment:

Bingai @ Bangang said...

Tangkap jangan tak tangkap!

Raya Islam orang Melayu putus jari
Raya Cina orang Melayu juga buta
Semuanya kerana MERCUN.

Aku Yang Bingai
Cina Mulakan Perdagangan Dengan Yuan Berbanding Ringgit